reklama

MTD Cub Cadet - povozit a posekat

Na Matějské pouti jsem nejvíc miloval autodrom. Autíčka, co do sebe bourají a jedou, kam zatočíte volantem - dopředu, dozadu nebo se otočí téměř na místě. To všechno vám splní i traktůrek, který jsem si půjčil na dnešní test. Ovšem mimo to bourání do ostatních, to by totiž byla škoda.

MTD Cub Cadet - povozit a posekat

Pracovat a přitom si moct posedět, to si tak člověk občas z legrace říká. Když si pořídíte traktůrek se dvěma velkými noži na sekání, můžete se povozit, párkrát si zatočit volantem a najednou je posekáno, ze snění vás vytrhne jen zapípání při plném koši.

Převézt kamkoliv potřebujete

Převézt kamkoliv potřebujete
Převézt kamkoliv potřebujete
Převézt kamkoliv potřebujete
Převézt kamkoliv potřebujete

Zápůjčka traktůrku Cub Cadet od MTD je domluvena, ale jak s ním ke mně. Jedná se o nejvyšší a nejlépe vybavenou verzi, tak jsem na ovládání opravdu zvědav. Firma nemá problém ho doručit, ale já jsem nedočkavý, tak beru auto s vozíkem a vyrážím. Před tím si voláme rozměry. 1,05 x 2,10 m? To by mělo vycházet tip top. Nájezdová rampa ... a první pokus nevyšel. Díky vnitřním okům ve vozíku na kotvení jsme širší o pár cm. Sundáme pomocné kolečko z nastavení výšky u krytu nožů a jsme na vozíku. Snadno a jednoduše. Převézt ho tedy na normálním vozíku není problém. Sundání proběhlo u zídky s rampou akorát vysokou. Řídil jsem jej poprvé a s malým pocukáváním, že jsem neměl ještě pedál ošahaný, jsem snadno vycouval.

Jednoduchost ovládání

Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání

Nejdříve jsem prubnul ovládání. Jeden sdružený pedál. Zmáčknu dopředu, jedu dopředu, nemačkám, stojím, zmáčknu dozadu, couvám. Jednodušší už to asi být nemůže. Želvička a zajíček pro otáčky a rychlost a už to jede. Snadnost ovládání si vyzkoušel i můj osmiletý syn. Chce se projet, chvíli mě pozoruje, tak si říkám, proč ne, u kamaráda jezdí na čtyřkolkách, tu umí řídit, tak proč ne i traktůrek. Sedne, nastartuje a jede. Nepotřebuje nic vysvětlovat. Jen sedačku jsem mu trochu posunul dopředu, aby dobře dosáhl na pedál. V těle sedačky je zabudovaný mikrospínač na váhu cca 35 kg. Je-li zatížení menší, tedy sesedneme-li, traktůrek se vypne. To je standardní bezpečnostní opatření u těchto strojů.

Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání
Jednoduchost ovládání

Nastavit výšku sečení je snadné

Nastavit výšku sečení je snadné
Nastavit výšku sečení je snadné
Nastavit výšku sečení je snadné
Nastavit výšku sečení je snadné

Traktůrek umožňuje nastavit výšku sečení 2 až 10 cm. Pokud tedy chcete nízký, hezky střižený trávník, nastavíte výšku třeba na 3 cm, pokud sekáte přerostlou louku a chcete, aby to stále aspoň trochu jako louka vypadalo, volíte nejvyšší výšku sečení 10. To, že má traktůrek volant a sedí se při sekání na něm, neznamená, že vezme půlmetrové rákosí nebo trávu. Tím se udusí. Výška sekání je přesně limitována možnostmi nastavení výšky v jednotlivých krocích a zubech. Nicméně zvládne bez problému trávu vysokou třeba 20 cm i více. Malá posuvná šipka pomůže naší paměti s informací, jakou výšku jsme měli při minulém sekání nastavenou.

Tempomat?

Tempomat?
Tempomat?
Tempomat?
Tempomat?

Pod volantem je traktůrek vybaven pákou, která má dvojí funkci. Jednak jako aretace brzdy, to pak je možné sesednout bez vypnutí motoru, protože je opravdu bezpečně zabržděno. Za jízdy pak funguje, nastavíme-li ho jako tempomat. Při jízdě můžeme rychlost sečení zaaretovat a sundat nohu z plynu. To je příjemné především u velkých rovných ploch, kdy můžeme nechat pravou nohu odpočinout.

Srdce stroje

Srdce stroje
Srdce stroje
Srdce stroje
Srdce stroje

Materiálem na traktůrku výrobce rozhodně nešetří, samý silný plech, kam se podívám. Jediným velkým kusem plastu je kryt motoru. Po otevření moje srdce motorkáře zaplesá - Kawasaki! Já mám sice Hondu, ale kvalitu výrobce nejde nerespektovat. Jeho výkon je na traktůrek více než dostatečný. Hydrostatická převodovka optimalizuje rychlost sekání a chod sekačky a zaručuje skvělé pohodlí při jízdě.

Světla a baterie

Světla a baterie
Světla a baterie
Světla a baterie
Světla a baterie
Světla a baterie
Světla a baterie
Světla a baterie
Světla a baterie

K základnímu vybavení patří nabíječka baterie. Tu ale využijeme spíše před startem nové sezony. Nebo po zimě, k nabití a oživení stávající baterie. Baterii tak není nutné při nabíjení vyndávat. Pod sedlem řidiče je malý úložný prostor vybavený zdířkou na 12 V, stejně jako je v autě. Tu využijete, když se necháte sekáním příliš unést, rozvášníte se a zatouláte se příliš daleko. Můžete si do ní pak nechat nabít třeba navigaci. Traktůrek je vybaven i výkonnými halogenovými světly, to kdyby se vám zalíbilo noční sekání. Otázkou ovšem je, zda by se to líbilo i vašim sousedům. Světla se však budou hodit také, například pokud se budete v podvečer přemisťovat na jiný pozemek, nebo v zimě, když je pošmourno, při odhrnování sněhu radlicí.

Nože se prý nepotkají

Nože se prý nepotkají
Nože se prý nepotkají
Nože se prý nepotkají
Nože se prý nepotkají

A je to pravda. Když jsem se podíval traktůrku pod sukni, tedy zvedl ho jednou rukou, když mi to technik ukázal, jak na to, bylo vidět mechanismus poháněný hladkými klínovými řemeny. Nože jsou opravdu vymyšleny tak, aby se nepotkaly, a to velmi snadno, protože na sebe nedosáhnou. Nedosekané dva až tři cm - tedy překryv nožů - jsou řešeny snadno tím, že nejsou kolmo na osu traktoru, ale mírně našikmo. Jeden je více vepředu a jeden mírně za ním. Nože jsou mimo jiné velmi robustní. Přečnívají do strany a tím umožňují sekání přímo okolo obrubníku. Na jedné straně je přesah větší, na druhé je zároveň s koly traktůrku. Když tedy trefíte např. starý pařez, nože se na hladkém řemenu jen lehce protočí, nepotkají se a nezničí. Kolikrát se to obejde i bez servisního zásahu. Velkou výhodou je tryska na čištění žacího ústrojí. Pokud nasadíte hadici hned po skončení práce a nože opláchnete, předejdete zbytečnému a pracnému čištění zaschlé trávy.

Adaptéry

Adaptéry
Adaptéry
Adaptéry
Adaptéry

Traktůrek je vybavený závěsným zařízením, na které je možné zapojit celou řadu adaptérů, díky kterým využití traktůrku dalece přesahuje pouze použití pro sekání. Díky systému Fast Attach snadno sundáte žací ústrojí a pak se dostanete i do hůře přístupných částí pozemku. Můžete tahat nařezané dříví na vozíku, prostříhané větve, nebo zapřáhnete odmechovač či provzdušňovač a pročesáte si trávník, zapřáhnete rozmetadlo a trávník pohnojíte. V zimě pak dáte na zadní kola řetězy, přiděláte radlici nebo sněhovou frézu a prohrnete si svoji cestu k domu, za traktor přidáte rozmetadlo a cestu si hezky prosolíte..... Tento traktůrek je zkrátka celoročně využitelný stroj.

Pro koho je určen

Na střední až velké plochy, rovinatý a mírně zvlněný terén. Pro majitele malých travnatých ploch je zbytečně výkonný i drahý. Kamarád má zahradu, asi dva tisíce metrů, a před časem si pořídil traktůrek. Nyní říká: "Dřív jsem to sekal celou sobotu a teď to mám za hoďku, hoďku a půl hotový. Hlavně to věčný vysypávání košů...". Běžná sekačka má objem cca 60 litrů, tady je 6x více - objem 350 litrů. A trávu si popovezete, kam je libo, při velké zahradě se člověk s vysypáváním opravdu nalítá a když je horko, stojí to za to. Tady vedle sedačky najdete i místo pro láhev na osvěžení.

Pro koho je určen
Pro koho je určen
Pro koho je určen
Pro koho je určen
Pro koho je určen
Pro koho je určen
Pro koho je určen
Pro koho je určen

U nás na vesnici mají červený traktůrek. Chvíli se používal jako komunál pro sekání veřejných ploch. Párkrát se v něm něco ulomilo, svařilo, opravilo a skončil na hřišti. Zde funguje dodnes. To by tento žluťásek zvládal taky, a levou zadní. Vysloveně komunál to samozřejmě není, ale kus práce v případě potřeby udělá a sekání se opravdu nebojí.

Pro koho je určen
Pro koho je určen
Pro koho je určen
Pro koho je určen

Jde pořídit i na splátky nebo jak občas píšu, když se dva shodnou, určitě můžou jít napůl. Pořídí-li si traktůrek malá obec nebo třeba fotbalový klub, určitě ocení počítadlo motohodin, které nejenže přesně řekne, kolik už má stroj nalítáno, ale napoví, kdy měnit olej a filtry. Nádrž je konstruovaná tak, že i při jízdě je stav paliva vidět průhledem na stupnici pod panelem volantu. Dolévá se stejně jako do auta obyčejná 95, víčko nádrže je nad krytem motoru. Nehrozí tedy cmrndání benzínu na horký motor.

Dokolečka dokola

Co překvapilo nejen mě, ale i ostatní, kdo si traktůrek zkusili, je velmi slušný poloměr otáčení. Není to rider, takže ne úplně na místě, ale okolo silnějšího stromu nebo menšího keře obkroužíte úplně v pohodě.

Dokolečka dokola
Dokolečka dokola
Dokolečka dokola
Dokolečka dokola
Dokolečka dokola
Dokolečka dokola
Dokolečka dokola
Dokolečka dokola

Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank

Zahradu mám kus rovnou a pak kopeček, na kterém se dá sáňkovat. Tak jsem to prubnul na sekačce. Nejdřív jenom bokem, a pak opravdu do kopce, ale bez sekání. Vyjeli jsme. Tedy traktůrek bez problémů, on se na rozdíl ode mne nebál. Kopeček vyjel, ani o něm nevěděl. Mám 120 kilo, nejsem tedy žádný drobeček a v koši už bylo taky něco posekáno. Stačilo dát vyšší otáčky. Druhou stranou jsem ho sjel a na palubě mě udrželo křečovité držení se za volant. Dal jsem to ještě dvakrát a zapnul sekání na výšku 5 cm. A trochu se uvolnil. Zvládli jsme to i tentokrát.

Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank
Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank
Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank
Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank

Nadchl jsem se a najel na kopeček tam, kde v zimě stojíme se sáněmi, a v duchu se pokřižoval. Zkusím nebo ne? Co se může stát? Maximálně se převrátím. Jedu kolmo, dolů by to mělo vyjít. Nikdo mě nevidí, tak by když tak ostuda nebyla tak velká, důležité by bylo včas seskočit, aby traktůrek nezůstal ležet na mně. Nadechl jsem se a pomalu začal sjíždět z kopce. Nestalo se nic. V klidu a bezpečně jsme sjeli. Stačilo se držet volantu. Na takovéhle vylomeniny ale není traktůrek vymyšlen!! Tak, prosím, testovat pouze na vlastní nebezpečí.

Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank
Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank
Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank
Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank

Traktůrek projelo a vyzkoušelo asi deset lidí a několik dětí, všem se líbil a především snadno ovládal. Žádné řazení a rychlosti. Velký rejd. Přesun mezi body A a B, tedy třeba mezi dvěma sekanými plochami nebo odvozem zapojeného vozíčku, se dá zvládnout v pohodě.

Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank
Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank
Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank
Svahová sestupnost jako sáňky, dostupnost jako tank

Technické parametry

  • Záběr: 105 cm
  • Motor: Kawasaki OHV
  • Objem nádrže: 10 litrů
  • Objem koše: 350 litrů
  • Poloměr otáčení: 40 cm
  • Výška sečení: 20 - 120 mm
  • Hmotnost: 240 kg

    Stroj byl zapůjčen od firmy Garland.

    Publikováno: 27. 7. 2012, Autor: Pavel (foto a text), Profil autora: Redakce