reklama

Jak si přirychlit sadbu aneb brambory jako vejce

Když vám kupované brambory příliš „nevoní“, vypěstujte si je sami. Věřte, že to fantastický zážitek, když své vlastní poprvé ochutnáte. A pravděpodobně už nikdy nebude chtít jiné.

Co budete potřebovat

  • kvalitní sadbu velmi raných brambor
  • rašelinu
  • staré obaly od vajec
  • lísku nebo mělkou bedýnku

Jak budete postupovat

1.krok

Na dno lísky rozložte slabou vrstvu vlhké rašeliny a na ni naskládejte brambory vedle sebe tak, aby část hlízy s očky byla nahoře. Postavte do světlé místnosti (světlo je důležité pro zajištění silných klíčků) s teplotou 12 - 16 °C. Než vyraší, trvá to zhruba pět týdnů. Občas je mírně zavlažte. Asi týden před výsadbou snižte teplotu na 6-8 °C, aby se hlízy připravily na teplotu půdy.

Jak si připravit sadbu aneb brambory jako vejce 2
Jak si připravit sadbu aneb brambory jako vejce 2 (Zdroj: istock.com)

Prima vychytávka: Na předklíčení využijte staré obaly od vajec. Brambory do nich svisle s očky nahoru „posaďte“ - další postup je stejný.

2.krok

Začátkem dubna vysazujte hlízy se silnými klíčky dlouhými 1 až 2 cm. Na hlíze nechte jen dva až tři silné klíčky, ostatní vylomte. Naklíčené hlízy sázejte přibližně 10 cm hluboko, 40 cm od sebe do řádků vzdálených nejméně 45 cm. Zahrňte je zeminou promíchanou s kompostem.

Jak si připravit sadbu aneb brambory jako vejce 3
Jak si připravit sadbu aneb brambory jako vejce 3 (Zdroj: istock.com)

3.krok

První vlastní brambory můžete sklízet a ochutnat už v červnu.

{"type":"image","filename":"3668607-sklizen-471738854.jpg"}

 

Na kterou z velmi raných odrůd vsadíte?

  • Rosara má červenou slupku, ale dužnina je klasická tmavě žlutá. Je odolná vůči virovým nemocem i strupovitosti.
Velmi raná odrůda Rosara
Velmi raná odrůda Rosara (Zdroj: archiv redakce)
  • Skvěle chutnající Astoria má střední hlízy se žlutou slupkou. Je to ideální odrůda pro předklíčení.
Velmi raná odrůda Astoria
Velmi raná odrůda Astoria (Zdroj: archiv redakce)
  • Léty prověřená Impala nabízí hlízy velké, oválné se žlutou dužninou. Po uvaření netmavnou. Má vysokou odolnost k mechanickému poškození a strupovitosti.

Prima tip 

Chcete-li si udržet linii, bramborám se rozhodně nevyhýbejte! Vždyť 100 gramů vařených brambor obsahuje 70 kcal, zatímco 100 gramů rýže okolo 140 kcal a stejné množství těstovin až 160 kcal.

 

Publikováno: 26. 4. 2018, Autor: Lenka Valjentová , Profil autora: Lenka Valjentová