Jarní přípravu sekačky nelze nijak zanedbávat. Je to stroj, který potřebujeme ze všech nejvíc, protože nám umožní pravidelně upravovat vzhled naší zahrady. Krok za krokem se nyní podíváme na úkony, které bychom zjara rozhodně neměli opomenout.

Sekačka je sice poměrně jednoduché zařízení, ale její zanedbané údržba vás může vyjít pěkně draho. Tupý nůž ještě není úplná katastrofa, ale jezdit mnoho let na neměněný olej v motoru nebo ponechat v nádrži palivo přes zimu, to jsou ty nejčastější uživatelské prohřešky, ústící často v poměrně vážné problémy.
Potřebné nářadí, pomůcky a materiál
- Sada montážního nářadí, včetně kleští na segerovky, šroubováku a montážních klíčů
- Plastické mazivo a olejnička s olejem pro promazání spojů a bowdenů
- Náplň doporučeného motorového oleje
- Vložka vzduchového filtru
- Zapalovací svíčka
Jak připravíme sekačku na jarní sezónu?
1. Sekačku položte na bok. Dbejte na to, aby sklon směřoval tak, aby výfukový tlumič byl níže než karburace. Pokud máte možnost, pak nejlepší způsob naklonění sekačky je na řidítka. Sejměte nůž, kryt pojezdového řemene a šasi opatrně očistěte například podomácku vyrobenou dřevněnou špachtlí. Proud vody nepoužívejte, voda páchá neplechu v ložiskách.

2. Zkontrolujte stav řemene pojezdu. Pokud je příliš volný, napněte jej pomocí napínacího segmentu, pozor ale na přílišné napětí, velké napětí řemene je na škodu. Po dokončení seřízení namontujte kryt zpět.

3. Speciální péči vyžaduje žací nůž. Tupé ostří způsobuje trhání a vysychání stébel trávy, proto je nutné nůž pravidelně brousit. Veledůležité je vyvážení. Po broušení jej provedete tak, že nůž nasadíte na obrácený šroubovák a sledujete, na kterou stranu táhne. Pokud nůž není v rovině, z těžší strany mírně odbruste a postup opakujte, dokud není nůž vyvážený. Pokud zjistíte praskliny, ihned jej vyměňte za nový!

4. Demontujte z nápravy hnací kola. Pod nimi jsou uloženy malé pastorky, pod kterými se hromadí nečistoty. Nejlepší je prostor pod pastorky, po sejmutí segerovky, důkladně vymýt benzínem a namazat vazelínou. Zkontrolujte také stav kolíčků, které zajišťují funkci volnoběžky. Pak vše namontujte zpět.

5. Trochu péče dejte i bowdenům. Stačí do nich nakapat malé množství oleje, zajistí to, že budou chodit velmi zlehka. Upnutí ovladacích hrazd do rukojeti mírně namažte vazelínou.

6. A nyní přichází řada na motor. Pokud je nádrž prázdná, což je důležité před zimou, nalijte do ní trochu benzinu a motor nastartujte. Zhruba po dvou minutách běhu jej vypněte a odsajte nebo vylijte olej. Jako motorové oleje používejte ty doporučené výrobcem a po naplnění motoru nezapomeňte na kontrolu jeho množství měrkou. Olej vždy měňte před zahájením sezony.

7. Aby motor skvěle pracoval i v zátěži, pravidelnou kontrolu vyžaduje i zapalovací svíčka. Pokud je vypálená do cihlova, motor má správné složení směsi. V případě zčernalých elektrod bývá na vině nejčastěji špinavá vložka vzduchového filtru. Měňte svíčku alespoň jednou za dvě sezony, zajistíte si tak perfektní kondici Vašeho motoru.

8. Posledním úkonem je právě onen vzduchový filtr. Jeho výrazné zanešení zvyšuje spotřebu paliva a zkracuje motoru životnost. V případě toho, že je motor vybaven zdvojenou filtrací, pak bývá papírová vložka čistá, ale chce ji alespoň zbavit hrubých nečistot. Předfiltr vyfoukejte stlačeným vzduchem nebo vyměňte za nový. A je hotovo!

Publikováno: 1. 4. 2021, Autor: Jaromír Malich, Profil autora: Jaromír Malich