reklama

Připravte si sekačku na sezonu, zabráníte tak horkým chvilkám

Tráva začala růst, a tak je zapotřebí se po zimě podívat na stav naší sekačky. Neřešte pouze stav motoru, sekačku je nutné prohlédnout celou, nabrousit a vyvážit nůž a promazat ovládací prvky. Stroj s řádně provedenou údržbou bude celou sezónu až do podzimu spolehlivě sloužit. Přinášíme vám praktické tipy, jak se o sekačku postarat ještě před prvním sekáním.

i (Zdroj: Prima DOMA)
Pečlivě udržovaná sekačka spolehlivě slouží až do podzimu (Zdroj: Prima DOMA)

Co vše je při přípravě sekačky na sezonu zkontrolovat a udělat?

Na jaře je u benzínové sekačky velmi důležité provést výměnu oleje. Olej vždy volte doporučený dle výrobce motoru, pokud není možné si koupit olej originální, pak existuje spousta ekvivalentů, které jsou originálnímu oleji rovnocenné. Důležité je nepoužívat oleje pro automobily, ale správný typ pro motor chlazený vzduchem. Ale řada z vás si láme hlavu nad tím, jak olej vypustit z motoru ven. Nejprve je zapotřebí jej trochu prohřát, takže do vyprázdněné nádrže nalijte trochu čerstvého paliva a motor nastartujte, nechejte běžet a po dvou minutách zhasněte. Pak můžete olej dostat z motoru v zásadě dvěma způsoby.

Buď opatrně překlopit sekačku na bok výfukem dolů, nebo mazivo odsát speciální odsávačkou. Důležité je také v rámci údržby odpojit koncovku zapalovací svíčky. Po odtečení oleje postavte sekačku zpět na kola a motor naplňte předepsaným množstvím doporučeného oleje. Nezapomeňte dle návodu také na kontrolu jeho množství.

Výměna oleje sekačky
i (Zdroj: Prima DOMA)
Odsávání oleje pomocí odsávačky

U motoru také zkontrolujte stav zapalovací svíčky. Pokud je do cihlova vypálená, je to v pořádku, tmavé elektrody značí obvykle pouze zanesený vzduchový filtr, který měňte každoročně. U paliva nezapomeňte vyjíždět po práci karburaci, do paliva přidávejte také stabilizátor proti omezení jeho zvětrávání. Zvětralé palivo v systému přípravy směsi motoru způsobuje poškození karburátoru a drahou opravu, pokud se karburace zanese bioložkou. Ta tvoří tvrdé pryskyřičné usazeniny a znemožní motoru správný chod.

Zapalovací svíčka
i (Zdroj: Prima DOMA)
Do cihlova vypálená svíčka značí dobrý stav motoru

Po dokončení údržby motoru se pusťte do dalších úkonů. Pozornost si zaslouží ovládací bowdeny. Pomocí mazacího spreje je prostříkejte, čímž dosáhnete lehkého chodu a taky snížení ovládacích sil. U pojezdu je vhodné jednou za rok sejmout zadní hnací kola, demontovat pastorky, prostor pod nimi vyčistit a naplnit vazelínou, čímž dochází ke snížení opotřebení především u volnoběžky a hřídele, na které jsou pastorky namontovány.

Mazání bowdenu u sekačky
i (Zdroj: Prima DOMA)
Promazání ovládacího bowdenu brzdy motoru

Posledním krokem je kontrola stavu nože. Sejměte jej z hřídele motoru. Podívejte se na stav střižných nálitků unášeče, které nesmí být poškozeny. Středový šroub si zaslouží namazání mazacím tukem. Otupený nůž naostřete například stojanovou bruskou, ale nesmíte zapomenout na vyvážení. To se provádí jednoduše, stačí nabroušené ostří nasadit na obrácený šroubovák středovým otvorem. Pokud nůž táhne na jednu stranu, je nutné broušení na těžší straně ještě opakovat. Poté, co je nůž v rovině, jej nasaďte zpět na unášeč a přiměřenou silou dotáhněte.

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Publikováno: 12. 5. 2021, Autor: Radoslav Ptáček, Profil autora: Radoslav Ptáček