Na sekání větších travnatých ploch, kde by práce se sekačkou byla velmi těžká a zdlouhavá, je mnohem vhodnější si pořídit praktického pomocníka v podobě zahradního traktůrku nebo rideru. Nejenže vám tyto stroje ušetří mnoho sil a času, ale mnohdy zvládnou i jiné zahradní práce než jen seč trávníku.
Traktůrek nebo rider?
Vybrat mezi těmito stroji není jednoduché a při výběru je vhodné myslet i na budoucnost. Existují dva základní rozdíly mezi traktůrkem a riderem.
První rozdíl spočívá v manévrovacích schopnostech, které jsou velmi dobré hlavně u rideru. Druhý rozdíl se týká možnosti dokoupení i jiného příslušenství jako například vozíku nebo pluhu na sníh. Pokud budete po stroji požadovat dobrou manévrovatelnost a multifunkčnost, budete nuceni jednu vlastnost oželet.
Co zvládne rider?
Rider se výborně hodí na členité zahrady, kde je mnoho překážek v trávníku v podobě solitérních stromů a malých záhonů. Má výborné manévrovací schopnosti a doporučuje se s ním sekat plochy do velikosti 2500 m2. Na druhé straně se většinou nejedná o výkonné stroje, a tak si moc dobře neporadí se svažitým terénem.
Stejné je to s příslušenstvím. Ridery jsou hlavně na sekání a modelů, které mají možnost připojení jiného příslušenství, je velmi pomálu a cenově se oproti zahradním traktůrkům pravděpodobně nevyplatí.
Co zvládne zahradní traktůrek?
Zahradní traktůrek vám bude dobrým a silným pomocníkem na svažitý terén nebo na trávníky o ploše více než 2500 m2. Na opravdu svažité terény se poohlédněte po stroji s dvouválcovým motorem, náhonem na všechna čtyři kola a automatickou uzávěrkou diferenciálu.
Jeho další nespornou výhodou je možnost připojení několika různých nástavců či vozíku. Traktůrek vám poté může sloužit na převážení zahradního materiálu po zahradě nebo na odklízení sněhu v zimě. Za příslušenství samotné již tolik peněz neutratíte, ale samotný traktůrek může být i jednou tak dražší než rider. Věřte však, že při jeho plném využití se vám jeho cena za pár let vrátí.
Jaký zvolit motor?
Při porovnávání parametrů motoru se neřiďte pouze jeho výkonem. Nezapomeňte na to, že i přestože je dvouválcový motor parametrově o něco málo výkonnější, má větší krouticí moment a zvládne tak dobře posekat i vyšší vlhčí trávu. Stejně dobře si dvouválcový motor poradí i se svažitým terénem. Jeho poměrně velkou nevýhodou je snad asi jenom cena.
Pro nenáročné uživatele je proto lepší zakoupit jednoválcový motor, se kterým na většinu prací na zahradě také dobře vystačíte.
Výkon motoru traktůrků
- 5–8 kW záběr maximálně do 90 cm
- 8,5–12,5 kW záběr maximálně do 100 cm (u vyšších řad dvouválec)
- 11–13.5 kW záběr do 120 cm (většinou už dvouválec)
Jaký je rozdíl mezi jednotlivými typy převodovek?
Mechanická převodovka
+ cena
– při couvání a členitém pozemku nutnost neustále zastavovat a posléze řadit
Variátor
+ cena
– řadí se pouze dopředu a dozadu
Hydrostatická převodovka
+ odpadá řazení (jedním pedálem couváte, druhým jedete vpřed)
– cena
Nezapomeňte zohlednit…
U zahradních traktůrků se můžete setkat s třídou hobby a professional. Neřiďte se proto při výběru cenou, ale hlavně vašimi potřebami. Na tvrdou práci v horších podmínkách si radši pár tisíc připlaťte a zakupte profi třídu, která má například rám vyrobený z jeklu, který je tvrdší a víc vydrží oproti rámu z hliníku či plastu, se kterým se setkáte spíše u hobby třídy.
Dále se zaměřte na objem koše. Ten by se optimálně měl pohybovat v rozmezí 150–200 litrů.
Užitečné vychytávky
Pro ještě lepší práci se strojem přichází výrobci hned s několika vychytávkami, které vám pomohou například k pohodlnému řízení či sekání. Na rovných a dlouhých plochách jistě dobře využijete tempomat, díky kterému si nebudete muset neustále hlídat nohu na plynu.
U výkonných traktůrků se často setkáte s pohonem 4 x 4. S ním a automatickou uzávěrkou diferenciálu si hravě poradíte se svažitým terénem s vysokým travním porostem.
Zajímavých vylepšení je mnohem více a tak se určitě optejte prodejce, co všechno může stroj nabídnout. Počítejte ale s tím, že ne všechny budou levné.
Foto: shutterstock.com
Publikováno: 5. 2. 2020, Autor: | autor: Jan Vrbata