reklama

Objevte léčivé účinky zeleniny

Vitamíny jsou základními složkami potravy, velké množství je obsaženo právě v čerstvé zelenině a ovoci. A díky vitamínům a dalším důležitým látkám v potravinách jsme zdravější i my. Pokud tedy nedáme před zdravou zeleninou přednost smaženému kuřecímu stehýnku s kopcem hranolek.

i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Dbejte na zvýšenou konzumaci zeleniny ze spolehlivého zdroje (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Zelí

Účinky: minerální prvky a vitamín C předcházejí rakovině. Balastní látky regulují zažívání a povzbuzují líná střeva. Kysané zelí pomáhá při pocitu plnosti, pálení žáhy a nadýmání. Šťáva z čerstvého zelí léčí žaludeční vředy, dvanácterník a choroby tlustého střeva. Šťáva ze zelných listů zmírňuje záněty, působí dezinfekčně a odvádí škodlivé látky přes kůži. Acetylchlorin, který zelí obsahuje, působí při depresích. Obsahuje antioxidanty a jiné látky zlepšující odolnost proti chorobám.

Vyzkoušeno: 1/4 hlávky pokryje 1/5 denní potřeby vitamínu C. Vnější listy a košťál je třeba pro zvýšený obsah nitrátů a olova odstranit. Obklady z čerstvých listů zmírňují bolesti svalů, hlavy, močového měchýře a léčí kožní choroby. Při žaludečních potížích je třeba nejméně měsíc pít 5-6 skleniček šťávy ze zelí denně, asi hodinu před jídlem.

Kysané zelí pomáhá při pocitu plnosti, pálení žáhy a nadýmání
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Kysané zelí pomáhá při pocitu plnosti, pálení žáhy a nadýmání

Mrkev

Účinky: snižuje cholesterol, předchází zácpě, pomáhá při kožních chorobách, nedokrvení a oslabení organismu. Chrání zrak. Snižuje riziko rakoviny plic i hladinu cholesterolu v krvi. Je vynikající regenerační potravinou, když se člověk cítí vyčerpaný nebo se zotavuje. Mrkev je bohatá na vitamíny A, B a C, betakaroten, železo, vápník, draslík a sodík.

Vyzkoušeno: Každý den jezte 2 mrkve nebo vypijte pohár čerstvé šťávy. Půst s mrkvovou šťávou v průběhu 1 až 2 dní je velkou detoxikační terapií pro játra. Více vitamínu A - karotenu se uvolňuje ze zpracované mrkve než při konzumaci v syrovém stavu. Při strouhání to je 36 %, při rychlé tepelné úpravě až 60 %, při konzumaci celé syrové mrkve jen 5 %. Do čerstvé mrkvové šťávy vmíchejte lžičku panenského olivového oleje, díky němu se karoten v těle lépe využije.

Každý den jezte 2 mrkve nebo vypijte pohár čerstvé šťávy
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Každý den jezte 2 mrkve nebo vypijte pohár čerstvé šťávy

Paprika

Účinky: Vitamín C neutralizuje volné radikály a posiluje obranyschopnost organizmu. Přírodní látka kapsaicin povzbuzuje činnost zažívacího traktu. Betakaroten posiluje buňky, brzdí proces stárnutí a chrání před škodlivým vlivem slunce na pokožku.

Vyzkoušeno: Pro vysoký obsah vitamínu C se doporučuje jíst papriku preventivně při nachlazení. Jedna středně velká paprika pokryje dvojnásobek (až trojnásobek) denní potřeby dospělého člověka. Vitamín C se z papriky nevytrácí ani zahříváním, ani pečením. Červená paprika obsahuje 9x více betakarotenu a 2x více vitamínu C než paprika zelená.

Přírodní látka kapsaicin povzbuzuje činnost zažívacího traktu
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Přírodní látka kapsaicin povzbuzuje činnost zažívacího traktu

Petržel

Účinky: Petržel je bohatá na vitamín C, provitamín A, železo, vápník, draslík, fosfor, hořčík, síru a křemík. Vysoký obsah železa zabraňuje chudokrevnosti. Vitamín C posiluje imunitní systém a povzbuzuje chuť k jídlu. Povzbuzuje činnost jater a pomáhá při dně. Je užitečným zdrojem vápníku. Pomáhá organismu zbavit se nadměrné tekutiny. Neutralizuje škodliviny z cigaretového dýmu.

Vyzkoušeno: 100 g obsahuje 170 mg vitamínu C. Doporučuje se používat jako koření. Na zregenerování pokožky postačí sedm dní natírání čerstvou šťávou. Odvar ze semen uvolňuje hladké svalstvo v celém těle a zmírňuje bolesti hlavy, migrény a podrážděný žlučník

Povzbuzuje činnost jater a pomáhá při dně
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Povzbuzuje činnost jater a pomáhá při dně

Pór

Účinky: Působí proti nadýmání a pocitu plnosti, žlučovým kamenům a nechutenství. Obsahuje množství vitamínu E, karotenů, železa. Syrový pór obsahuje kyselinu listovou, vitamín C a B1. Obdobně  jako cibule a česnek je i pór mimořádně antiseptický. Pomáhá chránit srdce a artérie před arteriosklerózou a snižuje vysoký krevní tlak.

Vyzkoušeno: Pórový odvar se lehce připravuje a je vynikající pro nahrazení úbytku minerálů po dobu nevolnosti a při průjmu. Jednoduše povařte asi 5 větších pórů ve 2-3 litrech vody asi 1-2 hod. Extrahujte šťávu protlačením přes gázu. Přidejte med a pravidelně užívejte 3x denně 1 dcl.

Rajčata

Účinky: Povzbuzují apetit, zažívání a brzdí růst choroboplodných bakterií ve střevech. Kalium snižuje krevní tlak. Kromě srdečně-cévních chorob pomáhá při léčení různých poruch trávení. Slouží jako odvodňovací prostředek. Rajčata obsahují antioxidanty, množství vitamínu E, vitamín C a betakaroten.

Vyzkoušeno: Jezte v libovolné formě. I rajčatový protlak je bohatý na karoteny a vitamín E.  Šťáva chrání hlavně před nachlazením. Preventivně pijte 1 pohár rajčatové šťávy 3x denně po dobu 3-4 týdnů.

Povzbuzují apetit, zažívání a brzdí růst choroboplodných bakterií ve střevech
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Povzbuzují apetit, zažívání a brzdí růst choroboplodných bakterií ve střevech

Ředkvička

Účinky: Pomáhá při prevenci rakovinových onemocnění. Éterické oleje podporují tvorbu žluči a urychlují zažívací proces. Používá se při léčení onemocnění žlučníku, žaludku a průdušek. Obsahuje vitamíny C a B.

Vyzkoušeno: Doporučuje se jíst syrová. 

Pomáhá při prevenci rakovinových onemocnění
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Pomáhá při prevenci rakovinových onemocnění

Salát

Účinky: Kyselina listová a vitamín B zlepšují činnost mozku, paměť, koncentraci a spánek. Je tradičním prostředkem na povzbuzení trávení a činnost jater. Má uklidňující účinky.

Vyzkoušeno: Denně snězte 150 g s rajčaty a bylinkami. Když chceme získat co nejvíce živin, vybíráme salát, který má víc větších, zelených listů. Umyté, zabalené hlávky s roztrhanými listy rychle ztrácejí vitamín C a kyselinu listovou. Salát ráda konzumují i malá domácí zvířata.

Je tradičním prostředkem na povzbuzení trávení a činnost jater
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Je tradičním prostředkem na povzbuzení trávení a činnost jater

Špenát

Účinky: Betakaroten a vitamín E zachytávají volné radikály. Kalium snižuje krevní tlak a magnézium působí proti svalovým křečím. Může ochránit před degenerací zraku. Je užitečným zdrojem železa. Kromě toho obsahuje vitamíny C, B1 a B2, jód, vápník a kyselinu šťavelovou, která váže vápník, takže při větší spotřebě je třeba dávat pozor, aby se organismus neochudil o tento minerál.

Vyzkoušeno: 200 g pokrývá polovinu denní potřeby kalia. Mražený špenát si uchovává více živin než zvadlý čerstvý. Konzervovaný špenát si udržuje podstatné množství živin mimo kyseliny listové. Lidé postižení dnou nebo ti, co mají ledvinové kameny, by se měli špenátu vyhýbat pro jeho vysoký obsah oxalátů.

Jak správně vařit špenát :

Dobře umyté, očištěné lístky dáme do hrnce, který uzavřeme pokličkou, a na mírném ohni minutu až dvě spaříme. Není třeba ho podlévat vodou, stačí mu vlhkost, která se uvolní z lístků. Uvařené listy pokrájíme nahrubo. Na pánvi osmažíme na tuku cibulku, přidáme listy, osolíme, ochutíme pepřem a kmínem, dusíme pod pokličkou do vydušení větší části vody a dle potřeby přidáme česnek nebo rozklepnuté vejce. Dochutíme muškátovým květem. 

Může ochránit před degenerací zraku
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Může ochránit před degenerací zraku

Celer

Účinky: Je to nejen známá zelenina, ale i důležitá léčivá rostlina. Používají se všechny části včetně semen. Nať je bohatá na vitamíny a minerály. Je vhodná jako potravinový doplněk pro nemocné cukrovkou. Éterické oleje mají povzbuzující účinek na zažívací orgány. Betakaroten neutralizuje volné radikály. Draslík reguluje krevní tlak a krevní oběh. Zbavuje pocitu stresu. Díky bohatému obsahu draslíku uklidňuje nervy a zlepšuje subjektivní stav. Naťový je lepší než kořenový. Je vynikající složkou redukční diety.

Vyzkoušeno: 150 g pokrývá 1/4 denní potřeby draslíku. Nejlepší je jíst celer syrový, např. strouhaný v salátech. Celerové listy se dají dobře sušit a dlouho si uchovávají svou vůni.

Je to nejen známá zelenina, ale i důležitá léčivá rostlina
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Je to nejen známá zelenina, ale i důležitá léčivá rostlina

Brambory

Účinky: Jsou bohatým zdrojem vitamínu C a B a obohacují tělo draslíkem, magnéziem, fosforem a železem. Vyrovnají se dietním potravinám i počtem kalorií. Nejvíc se v lidové medicíně využívá šťáva ze syrových brambor tradičně na trávicí těžkosti, gastritidy, poruchy jater a žlučové kameny. Syrová bramborová šťáva utišuje záněty a podporuje hojení kožních infekcí a poranění. Plátky syrové brambory jsou vynikajícím obkladem na opary a omrzliny, položené na spánky pomáhají proti bolesti hlavy a migréně.

Vyzkoušeno: 100 g brambor = 70 kalorií. Pokud se brambory vaří (v páře nejlépe) nebo pečou ve slupce, zachovávají si mnoho ze své výživové hodnoty a jsou i lehce stravitelné.

Řeřicha

Účinky: Je bohatá na železo, vitamín C a měď. Pomáhá při chudokrevnosti, odstraňuje pocit únavy. Výborně pročišťuje krev a zbavuje tělo toxinů. Stimuluje činnost jater, pankreasu a žlučníku. Žvýkání syrové řeřichy posiluje dásně a pomáhá zamezovat jejich krvácení. Při vnějším použití vhodně působí na nečistou pleť a hnisavé vřídky.

Vyzkoušeno: Podle lidových léčitelů by však denní dávka řeřichy pro dospělou osobu neměla překročit jednu polévkovou lžíci.

Výborně pročišťuje krev a zbavuje tělo toxinů
i (Zdroj: Ludmila Dušková)
Výborně pročišťuje krev a zbavuje tělo toxinů

V neposlední řadě je také důležité věnovat pozornost původu zeleniny.

Zdroj informací: autorka článku, www.bylinkyprovsechny.cz, www.idnes.cz

Podívejte se, jak se při výsadbě zeleniny vyvarovat chyb:

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Publikováno: 16. 2. 2022, Autor: Ludmila Dušková, Profil autora: Ludmila Dušková

Mohlo by vás zajímat

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.